MANIFESTY DLA PRZYSZŁOŚCI
MANIFESTY DLA PRZYSZŁOŚCI 2025 to projekt prowadzony przez pracownię MIEJSCE w Dzielnicowym Domu Kultury „Węglin” w Lublinie. Jest on kontynuacją projektu o tym samym tytule, który był realizowany w 2021 roku. Miał on formę siedmiu realizacji (Manifestów) eksponowanych na słupie przed domem kultury, który w tamtych, pandemicznych, warunkach był jednym z możliwych sposobów komunikacji z mieszkańcami dzielnicy. Zadawaliśmy wtedy pytania o rolę artysty, odbiorcy i instytucji kultury w zmieniającej się rzeczywistości. Tymczasem, patrząc z dzisiejszej perspektywy na rok 2021, znaleźliśmy się w przyszłości. Jak zatem ona wygląda? Jakie są wyzwania, które stoją przed nami i czy są one tak różne od tych sprzed trzech/czterech lat?
MANIFESTY DLA PRZYSZŁOŚCI są wieloetapowym projektem, który opowiadając o problemach współczesności, wypracowuje nowe rozwiązania, kreując pozytywny obraz świata. Jest to propozycja cyklu wystaw, działań performatywnych i spotkań, którym towarzyszyć będzie publikacja dostępna w wersji drukowanej i cyfrowej.
Przy udziale artystx i teoretyx kultury, staramy się opisać teraźniejszość, jednocześnie artykułując nasze życzenia wobec przyszłości. MANIFESTY zaklinają przyszłość mając nadzieję, że wizja ta może któregoś dnia się spełnić. Forma manifestu jest nieodłącznie związana z myśleniem utopijnym, pełnym nadziei, kreślącym spekulatywne scenariusze. Pozwala to na odwołanie się do kategorii fantazji i wyobraźni, które są fundamentem sztuk wizualnych.
Opieka kuratorska: Magdalena Franczak, Ludomir Franczak
Współpraca merytoryczna: Zuzanna Berent, Petr Dlouhý
Manifesty: Edwin Bendyk, Marcin Dymiter, Inga Levi, Maja ∀. Ngom, Margaret Amaka Ohia-Nowak, Jadwiga Sawicka, Kama Sokolnicka, szum (Agata Siniarska, Małgorzata Siniarska, Ilja Subkoff), Anna Witkowska, Jaśmina Wójcik,
Producentka: Diana Kołczewska
Dostępność: Sylwia Gumiela, Rafał Lis
Layout: kilku.com
Produkcja: Dzielnicowy Dom Kultury „Węglin”
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
MANIFESTOS FOR THE FUTURE is a continuation of the project of the same title that was carried out in 2021 at the ”Węglin” District Community Cultural Centre in Lublin. The project consisted of seven realisations (Manifestos) displayed on an advertising column in front of the community centre. During the time of the pandemic, it was one of the possible ways of communication with people from the neighbourhood. At that time, we asked questions about the role of the artist, recipient, and cultural institution in the then changing reality. In hindsight, if we look now at 2021, we find ourselves in the future. And what does it look like? What are the challenges that we should face and how do they differ from the ones we faced three/four years ago?
MANIFESTOS FOR THE FUTURE is a multi-stage project, which by means of introducing contemporary problems, develops new solutions, and creates a positive image of the world. It is an idea of a series of exhibitions, performative actions and meetings, alongside a print and a digital publication.
With the participation of artists and theorists, we try to describe the present and manifest our expectations to the future at the same time. MANIFESTOS conjure the future, hoping that this vision may one day come true. The form of a manifesto is strongly correlated with a utopian way of thinking, full of hope, conceiving speculative scenarios. This allows for a reference to the categories of fantasy and imagination, which constitute a foundation of visual arts.
Curatorial care: Magdalena Franczak, Ludomir Franczak
Professional cooperation: Zuzanna Berent, Petr Dlouhý
Manifestos: Edwin Bendyk, Marcin Dymiter, Inga Levi, Maja ∀. Ngom, Margaret Amaka Ohia-Nowak, Jadwiga Sawicka, Kama Sokolnicka, szum (Agata Siniarska, Małgorzata Siniarska, Ilja Subkoff), Anna Witkowska, Jaśmina Wójcik
Producer: Diana Kołczewska
Accessibility: Sylwia Gumiela, Rafał Lis
Layout: kilku.com
Production: “Węglin” District Community Cultural Centre
Co-financed by the Polish Ministry of Culture and National Heritage with resources from the Fund for the Promotion of Culture
Translated by Oliwia Majewska and Wiktoria Kwiatkowska