STATEMENT


Pracownia Magdaleny i Ludomira Franczaków w obrębie osiedla LSM, wybudowanego przez Zofię i Oskara Hansenów, czerpie z teorii formy otwartej. Powstaje z potrzeby wykreowania przestrzeni dla nieskrępowanej twórczości, jednocześnie stając się jednym z elementów zagnieżdżonych w architekturze, funkcjonując na równi z mieszkaniami, przedszkolem, czy sklepem z odzieżą używaną. Słowo „pracownia” nadaje mu pewną funkcję, jednakże jest ona jedynie sugestią tego, czym MIEJSCE może być. Nazwa, którą posługujemy się do określenia samej przestrzeni jest zatem otwarta. MIEJSCE nie niesie ze sobą dodatkowych znaczeń, pozostawia całkowitą dowolność w jego interpretacji, nabiera sensu w momencie pojawienia się wewnątrz ludzi. „MIEJSCE jest nagłą wyrwą w utylitarnym pojmowaniu świata. MIEJSCE powstaje z zawieszenia wszystkich praw obowiązujących w świecie. (...) Ten, kto się w nim znajdzie, kreuje je.” (Jak pisali Mariusz Tchorek, Hanna Ptaszkowska i Wiesław Borowski w „Teorii MIEJSCA”)


Budowę Osiedla Słowackiego rozpoczęto w 1964 roku, dwa lata później, na seminarium w Puławach, Mariusz Tchorek wygłosił „Teorię MIEJSCA”. Jest ona tym dla sztuki, czym „Teoria otwartej formy” była dla architektury. Posługuje się podobnymi stwierdzeniami i domaga się demokratyzacji pozycji artysty/architekta i widza/mieszkańca. Stara się znieść hierachiczność relacji, pozostawiając szerokie pole do działań. Chcemy powrócić do tych pomysłów, jednocześnie mając świadomość budowania tego w obecnym czasie – narzędziami, jakie daje nam współczesność, zapraszając czasem do współpracy innych artystów.

------------------------------

The studio of Magdalena and Ludomir Franczak within the LSM estate, built by Zofia and Oskar Hansen, derives from the open form theory. It arises from the need to create space for unrestricted creativity, while becoming one of the elements nested in architecture, functioning on a par with apartments, a kindergarten or a second-hand shop. The word "studio" gives it a function, but it is only a suggestion of what a PLACE can be. The name we use to define the space itself is therefore open. THE PLACE carries no additional meanings, it leaves complete freedom in its interpretation, it makes sense when it appears inside people. "PLACE is a sudden gap in the utilitarian approach to the world. The PLACE arises, when all the laws holding in the world are suspended. (...) It is created by the one who steps within it." (As Mariusz Tchorek, Hanna Ptaszkowska and Wiesław Borowski wrote in "The Theory of Place")


The construction of Słowackiego Estate began in 1964, two years later, at a seminar in Puławy, Mariusz Tchorek delivered the "Theory of Place". It appears to be for art what "The theory of open form" was for architecture. It uses similar statements and demands the democratization of the artist / architect and viewer / resident position. It tries to abolish the hierarchy of relationships, leaving wide scope for action. We want to come back to these ideas, while being aware of doing it at the present time – with the tools that modernity gives us. We also want to invite other artists for cooperation.