STATEMENT
Pracownia Magdaleny i Ludomira Franczaków w obrębie osiedla LSM,
wybudowanego przez Zofię i Oskara Hansenów, czerpie z teorii formy
otwartej. Powstaje z potrzeby wykreowania przestrzeni dla
nieskrępowanej twórczości, jednocześnie stając się jednym z
elementów zagnieżdżonych w architekturze, funkcjonując na równi
z mieszkaniami, przedszkolem, czy sklepem z odzieżą używaną.
Słowo „pracownia” nadaje mu pewną funkcję, jednakże jest ona
jedynie sugestią tego, czym MIEJSCE może być. Nazwa, którą
posługujemy się do określenia samej przestrzeni jest zatem
otwarta. MIEJSCE nie niesie ze sobą dodatkowych znaczeń, pozostawia
całkowitą dowolność w jego interpretacji, nabiera sensu w
momencie pojawienia się wewnątrz ludzi. „MIEJSCE jest nagłą
wyrwą w utylitarnym pojmowaniu świata. MIEJSCE powstaje z
zawieszenia wszystkich praw obowiązujących w świecie. (...) Ten,
kto się w nim znajdzie, kreuje je.” (Jak pisali Mariusz Tchorek,
Hanna Ptaszkowska i Wiesław Borowski w „Teorii MIEJSCA”)
Budowę Osiedla Słowackiego rozpoczęto
w 1964 roku, dwa lata później, na seminarium w Puławach, Mariusz
Tchorek wygłosił „Teorię MIEJSCA”. Jest ona tym dla sztuki,
czym „Teoria otwartej formy” była dla architektury. Posługuje
się podobnymi stwierdzeniami i domaga się demokratyzacji pozycji
artysty/architekta i widza/mieszkańca. Stara się znieść
hierachiczność relacji, pozostawiając szerokie pole do działań.
Chcemy powrócić do tych pomysłów, jednocześnie mając świadomość
budowania tego w obecnym czasie – narzędziami, jakie daje nam
współczesność, zapraszając czasem do współpracy innych artystów.
------------------------------
The studio of Magdalena and Ludomir Franczak within the LSM estate, built
by Zofia and Oskar Hansen, derives from the open form theory. It
arises from the need to create space for unrestricted creativity,
while becoming one of the elements nested in architecture,
functioning on a par with apartments, a kindergarten or a second-hand
shop. The word "studio" gives it a function, but it is only
a suggestion of what a PLACE can be. The name we use to define the
space itself is therefore open. THE PLACE carries no additional
meanings, it leaves complete freedom in its interpretation, it makes
sense when it appears inside people. "PLACE is a sudden gap in
the utilitarian approach to the world. The PLACE arises, when all the
laws holding in the world are suspended. (...) It is created by the
one who steps within it." (As Mariusz Tchorek, Hanna Ptaszkowska
and Wiesław Borowski wrote in "The Theory of Place")
The construction of Słowackiego Estate
began in 1964, two years later, at a seminar in Puławy, Mariusz
Tchorek delivered the "Theory of Place". It appears to be
for art what "The theory of open form" was for
architecture. It uses similar statements and demands the
democratization of the artist / architect and viewer / resident
position. It tries to abolish the hierarchy of relationships, leaving
wide scope for action. We want to come back to these ideas, while
being aware of doing it at the present time – with the tools that
modernity gives us. We also want to invite other artists for cooperation.